چند نوشته درباره نگره مؤلف

“نگره مولف” در سینما صرفاً اهمیت دادن به کارگردان نیست، بلکه بیشتر درباره خود مفهوم مؤلف است و جایگاه آن در فرایند تولید آثار سینمایی و به طور کلی آثار هنری. این چند ترجمه شاید پرتوی بیافکند بر پیچیدگی های بحث هایی که پیرامون این نام درگرفت.

نقدی بر دیدگاه‌های رابین وود

نوشته‌ای که ترجمه‌اش را می‌خوانید معرفی و نقد آخرین کتاب رابین وود با عنوان سیاست جنسی و فیلم روایی است، امّا نویسنده بر تناقضاتی در نوشته‌های وود انگشت می‌گذارد که درباره بیشتر آثار دیگر او نیز صادق است. علاقه‌مندان نظریه سینمایی در ایران با نوشته‌های وود آشنایی دارند؛ گمانم...ادامه


مولف‌گرایی از دیدگاه رابین وود

در مقدمه‌ای که رابین وود بر کتاب خود "دیداری دوباره با هیچکاک" نوشته، درک خود از مفهوم مولف را شرح داده است. متن کامل این مقدمه باضافه تعدادی از مقالات دیگر رابین وود توسط من ترجمه و در سال 1379 تحت عنوان "اومانیسم در نقد فیلم" توسط نشر مرکز...ادامه


خواندن، فرهنگ، مؤلف‌: تاگ گالاگِر

مؤلف‌گرایی: امروز

مقاله‌ای كه ترجمه آن را در زیر می‌خوانید از شماره 12 نشریه اینترنتی وزین Screening the Past (ماه مارس 2001) گرفته شده است. این شماره به بررسی تحولات نگره مولف اختصاص دارد و سردبیری آن به عهده آدریان لین، از نویسندگان جدی عرصه مطالعات سینمایی است. آدریان لین...ادامه


نگره مؤلف بعد از ساختارگرایی: سه

تألیف همچون "كنش گفتمانی"

ساختارگرایی مؤلف‌گرا اصرار داشت كه مؤلف را نباید همچون شخصی "واقعی" كه مستقل از فیلم‌ها هستی دارد، به عنوان سرمنشاء صاحب نیت معنا، در نظر گرفت؛ و اینكه فرمولاسیون تازه‌ای لازم است كه جایگاه او را همچون تولید‌كننده معنا درون خود فیلم‌‌ها قرار دهد....ادامه


نگره مؤلف بعد از ساختارگرایی: دو

سپری شدن ساختارگرایی مؤلف‌گرا

ساختارگرایی مؤلف‌گرای بریتانیایی كوشید دو نظریه ظاهراً ناهمساز را یك‌جا گرد آورد و دشواری‌های ذاتی هردو را حل كند. از یك...ادامه


نگره مؤلف بعد از ساختارگرایی: یک

نوشته پَم كوك

ترجمه روبرت صافاریان

 

كتاب نشانه‌ها و معنا در سینما

دفاع پیتر وولن از ساختارگرایی مؤلف‌گرا در كتابش نشانه‌ها و معنا در سینما (1969، 1972) شاید مستدل‌ترینِ بحث‌ها در راستای حفظ نگره مؤلف در این یا آن شكل باشد، و هنوز هم موضوعیت دارد،...ادامه


فهرست ساز: مقاله‌ای از پیتر وولن درباره اندرو ساریس

این مقاله در سال 1998 در ماهنامه سینمایی "سایت اند ساند" به مناسبت انتشار کتابی از آندرو ساریس نوشته شده است، امّا پیتر وولن در آن این بحث را پیش می‌کشد که اندرو ساریس آن قدرهای هم مولف‌گرا نبوده است.

 زمان نگاهی دوباره به آندرو ساریس، منتقدی...ادامه


:Share
  • del.icio.us
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Facebook

نوشته های دیگر

این نوشته در نظریه ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>