دوست ارمنی دارید؟ کریسمس را به او تبریک نگویید!

اگر دوست ارمنی دارید، یادتان باشد، روز ۲۵ دسامبر، یعنی روزی که همه رادیوها و تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها از کریسمس می‌گویند و می‌نویسند و عید میلاد حضرت مسیح را به هموطنان مسیحی تبریک می‌گویند، به او زنگ نزنید و کریسمس را به او تبریک نگویید؛ چون روز ۲۵ دسامبر در خانه ارمنی‌ها هیچ خبری از عید نیست. کریسمسِ ارمنی‌ها روز ۶ ژانویه است که احتمالاً هیچ‌کس به خانه‌شان زنگ نمی‌زند و آن را تبریک نمی‌گوید! دلیل این تفاوت، داستان‌های دور و درازی دارد که من چندان احاطه‌ای بر جزئیات آن ندارم، اما خلاصه‌اش این است که این تفاوت هم چیزی است مثل اختلاف شیعه و سنی بر سر تاریخ تولد پیغمبر اسلام. بیش‌تر مسیحیان دنیا، از جمله کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و بخش بزرگی از ارتدکس‌ها معتقدند که تاریخ تولد حضرت میسح ۲۵ دسامبر است. کلیسای ارمنی، که کلیسای مستقلی است و به هیچ یک از فرقه‌های بالا تعلق ندارد، مانند تعدادی دیگر از فرقه‌های مسیحی، معتقد است تاریخ تولد ایشان ۶ ژانویه است. بنابراین ما به جای این که کریسمس را ۵ روز پیش از سال نو جشن بگیریم، ۵ روز بعد از آن جشن می‌گیریم.زمانی بود که وقتی یکی از دوستان، روز ۲۵ دسامبر یعنی روزی که همه رسانه‌های جهانی در بوق کریسمس می‌دمیدند، به یاد دوست ارمنی‌اش می‌افتاد و به من زنگ می‌زد، من با حوصله تمام همه این ها را که الان گفتم برایش توضیح می‌دادم. اما سال بعد دوباره ۲۵ دسامبر زنگ تلفن به صدا در می‌آمد و همان دوست دوباره تبریک می‌گفت و وقتی دوباره توضیحاتم را تکرار می‌کردم، می‌گفت: «اِ…»! اما حالا دیگر این عادت را کنار گذاشته‌ام و فقط مؤدبانه تشکر می‌کنم. حقیقتش هم نفس تبریک گفتن و به یاد آوردن دوست مهم و نشانه حسن نیت است و زمانش اهمیت چندانی ندارد.
تبصره: همه این حرف‌ها فقط درباره ارمنی‌ها صدق می‌کند. اگر دوست‌تان آسوری است، با خیال راحت می‌توانید همان ۲۵ دسامبر به او زنگ بزنید و کریسمس را تبریک بگویید؛ چون آسوری‌های ایران کاتولیک هستند و کریسمس‌شان را با باقی دنیا جشن می‌گیرند. شما را به خدا نپرسید «اگر دوست‌مان مسیحی بود، چی؟» آسوری‌ها و ارمنی‌ها هر دو مسیحی‌اند. ارمنی و آسوری، به زبان و هویت‌ قومی آن‌ها اشاره دارد. حالا لابد می‌گویید «فرق ارمنی و آسوری چیست؟» همان که گفتم، این ها دو گروه قومی هستند که هر دو مسیحی‌اند. مثل ایرانی و عرب و که هر دو مسلمان‌اند.
تا این‌جا فهمیدیم که کریسمس جشن تولد حضرت مسیح است. پس «سال نو» چیست؟
راستش من هم دقیقاً نمی‌دانم که مناسبت تعیین اول ماه ژانویه به عنوان آغاز سال نو چیست! گویا عیدِ گردش سال چیزی است که از سنت‌های پیش از مسیحیت می‌آید. اما گیج‌کننده این است که مبدأ تاریخ‌نگاری میلادی، سال تولد مسیح است. فکر می‌کنم بهتر است ادامه ندهم. همان که گفتم؛ در روز ۲۵ دسامبر، کریسمس را به دوستان ارمنی‌تان تبریک نگویید. اما این هم زیاد درست نیست. دوست ارمنی‌تان ممکن است کاتولیک باشد. ارمنی‌های کاتولیک که در ایران کلیسای مخصوص خودشان را دارند، کریسمس‌شان همان ۲۵ دسامبر است. چیزهای دیگری هم هست، اما می‌ترسم اگر ادامه دهم دیگر به طور کلی از خیر تبریک گفتن کریسمس بگذرید!
اما حالا برویم سر جشن و مراسم و…
اول: بوقلمون. حتماً شما هم فکر می‌کنید ارمنی‌ها شب کریسمس بوقلمون می‌خورند. ما که تا حالا نخورده‌ایم! من در عمرم یکی‌- دو بار بوقلمون خورده‌ام که آن هم خانه یکی از دوستان شمالی‌ام بوده است. جالب این که ارمنی‌های ایران در شب کریسمس خودشان (یعنی ۶ ژانویه) غالباً برنج و کوکو سبزی و ماهی می‌خورند و ما از بچگی فکر می‌کردیم این از سنت‌های کریسمس است؛ تا این که مرزهای ارمنستان باز شد و فهمیدیم اهالی آن‌جا چیزی به اسم کوکو سبزی ندارند و این رسم ارمنی‌های ایران است و کوکو سبزی یک غذای ایرانی است!
آدم‌ها دو دسته‌اند: آن ها که جشن گرفتن کریسمس را دوست دارند، و آن‌ها که دوست ندارند. اولی‌ها همان‌هایی هستند که جشن گرفتن نوروز و رفتن به عروسی و جشن تولد و کلاً مهمانی دادن و مهمانی رفتن را دوست دارند و دومی‌ها آن‌هایی که با این چیزها میانه خوشی ندارند. در زمان کودکی، در خانواده ما، مادرم و عموم از دسته اول بودند. سالی که مادر بزرگ یکی- ‌دو ماه قبل از عید سال نو مرده بود، ما قاعدتاً نباید درخت کاج تزئین می‌کردیم. اما علاقه عمو به درخت کاج آن قدر بود که درخت کوچکی را در زیرزمین خانه (که انباری و محل خرت‌وپرت‌های به‌دردنخور بود) درست کرده بود و خودش و مادرم روزی چند بار به زیرزمین سر می‌کشیدند و درخت تزئین شده را تماشا می‌کردند.
در خانواده چهارنفری کوچک ما (که در بین آن‌ها جنس مذکر اکثریت غالب دارد) از دسته اول، خانمم را داریم که همچنان پرچم درخت کاج و تزئین در و دیوار و هدیه گذاشتن زیر درخت کاج را برافراشته نگاه داشته است. البته خرید کاج که باید با ماشین به خانه حمل شود، به عنوان وظیفه همچنان بر دوش من است و با غرغر انجام می‌گیرد. راستش را بخواهید از مراسم عید، خرید درخت کاج و آوردنش به خانه را دوست دارم، آن هم به خاطر عطری که درخت کاج دارد و وقتی به داخل آپارتمان می‌آید، تا چند روز بوی خوش آن در خانه استشمام می‌شود. ناگفته نماند که خرید درخت کاج اصلاً کار ساده‌ای نیست؛ مخصوصا پیدا کردن درختی که راست بایستد و در ضمن هنوز سبز باشد. غالباً وقتی درخت را با وسواس زیاد انتخاب می‌کنی و سر قیمتش با فروشنده چانه می‌زنی و به خانه می‌آوری، روی پایه که سوارش می‌کنی، می‌بینی کج است. بعد باید با لطایف‌الحیل، با گذاشتن مقوای تا شده زیر پایه، آن را تراز کنی. در این زمینه جوک بامزه‌ای هم هست؛ منتها برای این که این جوک را بفهمید، باید نکته‌ای را درباره زبان ارمنی بدانید: در ارمنی صدای «اَ» (صدای فتحه در زبان فارسی) نداریم و ارمنی‌های نسل پدرم برای ادای کلماتی که در آن‌ها این صدا به کار می‌رفت، مشکل داشتند. مثلاً به «سَر» می‌گفتند «سار». اما جوک: روزی زن و مردی برای خرید درخت کاج می‌روند. آن‌ها درختی را انتخاب می‌کنند و از فروشنده می‌خواهند درخت را راست نگاه دارد. بعد خودشان چند قدم عقب می‌روند و از دور درخت را برانداز می‌کنند. کاملاً مشخص است که درخت کج است. زن و مرد هر دو با هم می‌گویند: «این که کاجه!» و فروشنده با تعجب جواب می‌دهد: «خُب معلومه که کاجه. می‌خواستید سرو باشه؟!».
اما درخت کاج، علاوه بر سختی‌های انتخاب و خریدش، دو مشکل دیگر هم دارد: یکی آسیبی است که بریدن این همه درخت به طبیعت و محیط زیست می‌زند. چند سال است صحبت این است که بریدن درخت کاج و فروش آن را در روزهای کریسمس ممنوع کنند، اما نمی‌دانم چرا این کار را نمی‌کنند، چون تا موقعی که درخت کاج طبیعی را کنار دیوارهای محله‌های ارمنی‌نشین به معرض فروش بگذارند، بعید می‌دانم ما به جای آن، کاج مصنوعی را انتخاب کنیم. این کاج‌های مصنوعی که خیلی هم گران‌اند، عطر خوش درخت طبیعی را ندارند. هرچند برپا کردن‌شان ساده‌تر است و همه‌شان راست‌ می‌ایستند. راجع به تزئین درخت کاج هم نکته‌هایی وجود دارد که فعلاً ازشان می‌گذرم و می‌گذارم برای یادداشت‌ سال بعد.
روزهای کریسمس و ژانویه باید برف بیاید. اصلاً کریسمس بدون برف بی‌معنی‌ست. البته طبیعت هر سال وفا نمی‌کند، اما در بسیاری از سال‌ها هم درست روز کریسمس برف می‌بارد و آمدن «بابانوئل» را از راه‌های برف‌گرفته آسمان با ارابه پر از هدیه و اسباب‌بازی را برای بچه‌ها توجیه می‌کند. برف و کریسمس به قول روزنامه‌نویس‌ها «چنان ارتباط تنگاتنگی» با هم دارند که مشکل داستانی یا خاطره‌ای راجع به کریسمس بخوانید که در آن برف نبارد یا زمین پوشیده از برف نباشد. راستش خودم هم پانزده‌- شانزده سالم که بود، داستان خیلی‌خیلی کوتاهی نوشتم درباره کریسمس که در آن برف می‌آمد. چون داستان خیلی کوتاه است آن را نقل می‌کنم و این نوشته را به همین جا ختم می‌کنم. هرچند درباره گذشتن بابانوئل از لوله بخاری و هدیه‌هایی که زیر درخت کاج می‌گذارد هم نکته‌هایی هست که می‌گذارم برای سال آینده همراه جزئیات تزئین درخت. اما آن داستان، تا آن‌جا که حافظه‌ام یاری می‌کند:
درخت کاج گوشه اتاق داخل سطل قرمزی که در آن خاک ریخته‌اند، جا گرفته است. مادر روی صندلی کنار درخت ایستاده و زنگ طلایی کوچکی را به یکی از شاخه‌های بالایی آن آویزان می‌کند. بیرون، پشت پنجره، برف می‌بارد. سوریک کوچولو، جلوی پنجره ایستاده و به دانه‌های برف که آرام بر زمین و بر شاخه‌های لخت درختان می‌نشینند، نگاه می‌کند. سوریک کوچولو توی فکر است. مدتی همچنان خیره به برف‌ها نگاه می‌کند و بعد بر می‌گردد و از مادرش که حالا دارد شمع پلاستیکی قرمزی را از شاخه دیگری می‌آویزد، می‌پرسد: «مامان، چرا درخت کاج را تزئین می‌کنیم؟»
مادرش جواب می‌دهد: «نمی‌دونی عزیزم؟ برای این که آمدن سال نو را جشن بگیریم».
سوریک می‌پرسد: «مامان، چرا برای رفتن سال کهنه عزاداری نمی‌کنیم؟».

79 thoughts on “دوست ارمنی دارید؟ کریسمس را به او تبریک نگویید!

  1. متنتون رو از توی گودر خوندم ، تموم که شد برگشتم و یه نگاهی به حجم مطلب انداختم و با خودم گفتم : "اینهمه خوندم ؟"

    مطلب جالبی بود و به خیلی از سوالات من پیرامون سال نوی مسیحی جواب داد !

    در ضمن عید شما پیشاپیش مبارک ، به سبک ایرانی ها : صد سال به از این سال ها !!!

    1. راست میگی ، منم حالا که متن رو کامل خوندم و تمام شد دیدم که خیلی بوده ، سابقه نداره این همه وقت بزارم 🙂 – زیبا بود .

  2. سال نو مبارک و کریسمی رو پیشاپش تبریک می گم به شما و همه ی ارمنی های هموطن عزیز

    همچنین کریمس گذشته رو هم به همه ی آشوری ها و همه ی مسیحیان ایران تبریک میگم

    پیروز باشید

  3. سلام. آقا من دقیقا توی روزش تبریک گفتم. البته مطلبتون را ۲۴ دسامبر دیدم. ولی صبر کردم تا امروز تبریک بگم. کریسمستون مبارک. انشاءالله سالی سرشار از خوشی و شادکامی پیش رو داشته باشید.
    ورشابی

  4. آقای صافاریان سلام و درود
    من امروز مطلبتون رو خوندم. متاسفانه از روز عیدتون گذشته، اما بازهم تبریک گفتنش خالی از لطف نیست.
    کریسمس مبارک…
    به امید روزهای پر از شادی برای شما و خانواده…

    1. سلام منم متنو خوندم خیلی جالب بود راستش واسه منم سوال بود که چرا بین تولد حضرت مسیح واغاز سال جدید میلادی فاصله وجود داره اما در کل اونارو یکی حساب میکنن هرچند بازم دقیق نفهمیدم چی ب چیه ولی خب حالا .با آرزوی سلامتی وسالی پربار برای هموطنان عزیز ارامنه کریسمستون مبارک

  5. با تشکر از شما بابت مطلب آموزندتون… سال نوی مسیحی بر شما خجسته باد. سالی پر بار و سعادت را برای همه ایرانیان آرزو میکنم.. به امید ایرانی برای همه ایرانیان

  6. چه متن زیبایی بود…چه حس خوبی داشت خواندن مطلب شما…همیشه دلم میخواست چند دوست ارمنی داشته باشم…چون از دوران کودکی ازشان خاطرات بسیار خوب دارم…سه راه ارامنه…همیشه محله خوشی ها بازی ها و چیپس و اساباب بازی فروشی های بزرگ بود برای من…همیشه در ذهنم مردم مهربان و خنده رو و دوست داشتنی بوده اند این هموطنان ارمنی…اگرچه به واسطه اینکه در ایران نیستم دوستان مسیحی زیاد دارم ولی متاسفانه هنوز شانس داشتن دوست ارمنی نصیبم نشده…پیشاپیش سال نو و کریسمسی که هنوز نرسیده! را به شما تبریک میگویم
    به امید روزهای بهتر سرشار از صلح و آرامش و شادی برای همه

    1. معلومه که شما اراکی هستی ها
      ما هم چند سالی توی سرا ارامنه زندگی میکردیم، خیابون نیسانیان بودیم تقریبا روبروی کلیسای مسروپ ماشتوت
      به همین خاطر هم هست که یه کم ارمنی یاد گزفتم
      ولی خداییش انسانهایی پاک تر و با مرام تر از ارامنه تا حالا ندیدم
      قبول داری شما؟

      1. همشهری عزیز من هم نظر شما رو تایید میکنم.
        هرچند در حال حاضر تعداد ارامنه در شهر اراک خیلی کم شده، ولی همیشه نسبت به اونا ذهنیت مثبتی وجود داشته.

  7. بسیار دوست داشتم . آنقدر که با اینکه سرانه مطالعه من یک خط در سال است! یادداشت شما را دو بار خواندم.
    ممنون.

  8. درود
    من دوستان نزدیک ارمنی زیادی دارم میدونستم کریسمس نزد ارامنه چند روزی پس از ژانویه است اما دقیقا نمیدونستم که روز ششم ژانویه است از این اطلاع رسانی شما سپاسگزارم عاشق ودوستدار ارامنه هستم مردمی با فرهنک بالا و خوب وبلاگ شما را به فیوریتم اد کردم همیشه به ان سر خواهم زد

  9. ممنون از اطلاعات خوبی که دادین. راستی چرا بجای بریدن درختهای کاج درخت رو داخل یک سطل بزرگ پرورش نمیدن تا هم از بوی خوبش استفاده بشه و هم میشه بعد از مراسمتون بجای دور ریختن درخت اونرو توی باغچه یا طبیعت کاشت. البته نمیدونم این فکر چقدر عملی باشه.
    در هر صورت عید مبارک 🙂 و انشالله درخت شما به امید امام زمان کاج نباشه 🙂

  10. سپاس روبرت عزیز
    مطلب زیبائی نگاشتی که خواندنش روح را جلا میدهد .من هم بعنوان یک هموطن ایرانی ،پیشاپیش سال نو را به شما تبریک عرض میکنم و روزگاری را آرزو میکنم که چنین مطالب ارزشمندی در تلوزیون ملیمان برای ایرانیان ناآشنا از فرهنگ هموطنانشان ، منعکس گردد.

  11. سلام بر شما
    پیشاپیش عید شما مبارک باشد. تا آنجا که من میدونم جشن کریسمس توسط ژرمن های آریایی به اروپا برده شد ابتدا کلیسا در مقابل این جشن ایستادگی کرد اما چون مردم آن را دوست داشتند و برای خلاصی از دست دعوای بین مردم و کلیسا، به علت اینکه میلاد حضرت مسیح به آن نزدیک بود، آن را روز جشن و عید گذاردند که مورد قبول عموم واقع شد. رسم جشن شب یلدا هم که به علت پیروزی نور بر تاریکی و افزایش طول روز و کاهش زمان شب گرفته میشد.
    به هر حال من همه عزیزان چه گریگوری، کاتولیک، پروتستان و ارتودکس و … را دوست دارم و به عنوان یک مسلمان برای همه آرزوی جشن و شادی دارم، شما هم کمتر غر بزن با بچه ها خوش باش بزن برقص تا غمهای دنیا در مقابل شادیها زانو بزنه.
    دوستتون دارم کریسمس مبارک

  12. خوش به حال خودتون که دینتون در سیاست دخالتی نداره و با دلی شاد در کلیسا جمع میشید و سال جدیدتون رو برگزار میکنید و از بودن در عبادتگاهها دچار حال تهوع نمیشین. ما مسلمونها که دیگه دل خوشی از دین نداریم.

  13. درود بر روبرت صفاریان (یا همان صافاریان خودتان)
    از طریق بالاترین و تصادفی مطلب شما را دیدم و خواندم. خیلی جالب و زیبا بود. پر از نکته و لطیف به رنگ کریسمس!
    سال نو میلادی بر شما و خانواده محترم و همه مسیحیان مبارک باد.
    یک خداگرای بی دین از شیراز

  14. در پاسخ به دوست عزیزی که گفته اند: «جشن کریسمس توسط ژرمن های آریایی به اروپا برده شد ابتدا کلیسا در مقابل این جشن ایستادگی کرد…»
    این سخن جنابعالی را من به شکل دیگری بسط می دهم: جشن کریسمس یا زادروز عیسی مسیح برگرفته از سالروز تولد مهر (پیامبر ایرانی) و دقیقاً مطابق با ۲۵دسامبر است. تا ۴۰۰ سال بعد از میلاد مسیح، هنوز نه اجیلی وجود داشت و نه کسی از تولد عیسی خبر داشت. تا ۴۰۰سال بعد از میلاد، آیینی که بر اروپا حاکم بود، آیین مهر بود که هنوز نیز در بیشتر کشورهای آلمانی زبان آثار آن یا مهرابه ها پیداست. اما مسیحیت با استفاده از منابع ایرانی، ۲۵دسامبر را با نفع خود مصادره کرد و توانست با شبیه سازی تولد عیسی و مهر، مسیحیت را بر کرسی بنشاند و آیین مهر را رفته رفته به بوته فراموشی بسپارد. جالب اینجاست که روزهای هفته آنها نیز برگرفته از روزهای هفته در آیین مهر است. به عنوان مثال، روز یکشنبه به نام روز خورشید یا همان مهر، در بین مهری ها تعطیل بوده و دقیقاً همین روز تحت عنوان «سان دی» (روز خورشید) در بین اروپایی ها می ماند و تعطیل اعلام می شوند. همچنانکه مهری ها به دوشنبه «روز ماه» می گفته اند که هم اکنون نیز به عنوان «مون دی» شناخته می شود.
    کلیسا تا آن تاریخ چیزی به نام جشن نداشت و این را از ایرانیان مهری یاد گرفت. آنها ابتدا مخالف این جشن بودند ولی بعد که دیدند می توان از آن برای پیشبرد مسیحیت استفاده کرد، آن را پذیرفتند. و در گذر زمان همان اتفاقی افتاد که در بالا به آن اشاره کردم.
    برای اطلاعات بیشتر در ابن باره، می توانید به کتاب «تولدی دیگر« نوشته زنده یاد دکتر شجاع الدین شفا مراجعه فرمایید. دکتر شفا در این کتاب تمام منابع خود را ذکر کرده است.

  15. ( حالا لابد می‌گویید «فرق ارمنی و آسوری چیست؟» همان که گفتم، این ها دو گروه قومی هستند که هر دو مسیحی‌اند. مثل ایرانی و عرب که هر دو مسلمان‌اند. )
    بهتر نبود می گفتید شیعه و سنی هر دو مسلمان هستند؟ چون اولاً همهء ایرانیها مسلمان نیستند . ثانیاً اعراب،ایرانی نیستند.

  16. اول از همه ممنون…من که خودم یک ایرانی ارمنی هستم از چندی پیش دیگه به اینکه توضیح بدم میگذرم و تشکر می کنم وقتی کریستمس تبریک میگن.
    میخاستم توضیح بدم که:
    هیچکس تولد عیسی رو نمیدون دقیقا کی بوده چون سالها این جشن برای مسیحی ها مهم نبوده و در عوض عید پاک مهمترین جشن به حساب میاد
    از این قضیه بگذریم تولدعیسی رو از روی تولد یهیی تعمید دهنده که خود یک داستان دیگست برای نقش این فرد در دین مسیحیت. مریم مقدس با عیسی یک هفته باردار بوده(طبق انجیل)بعد با محاسبات پزشکی که یک کودک نه ماه بدنیا مییاد حساب کردن که ۵ یا ۶ ژانویه میشه تولد تقریبی عیسی که وقتی ارمنیها ۲۴ سال قبل از اینکه رم دین رسمی رو مسیحیت اعلام کنه ارمنی ها مسیحی میشن ولی رمیها ان موقع میتراییست بودن و ۲۵ دسامبر تولد میترا خدای روشنایی بود و کنستانتین پادشاه رم هر کاری کرد که مردم ایین میترایست یادشون بره نتونست و مردم به تولد میترا که ۲۵ دسامبر بود اهمیت بیشتری میدادن تا ۶ ژانویه چون قرن ها پدرانشون اون روز جشن میگرفتن برای همین کنستانتین تاریخ تولد عیسی رو به ۲۵ دسامبر تغییر داد و معابد میترا رو به کلیسا تغییر داد مثلا شمع روشن کردن از ایین میتراییست بود که وارد مسیحیت شد که این کار باعث شد مردم کریستمس بگیرن و کم کم مسیحی بشون
    در مورد غذا اون شب باید بگم که ماهی مهمترین نقش داره چون بعد از اینکه عیسی مثلوب میشه یا هر چی و اوضاع برای نو مسیحیها و هواریون سخت میشه برای شناسایی مسیحیها غذای مهمانی و تجمعشان ماهی مصرف میشد که همدیگرو بشناسن که کم کم به ثنبل مسیحیت اضافه میشه و در جشنهای مهم مسیحیان مصرف میشه مثل کریستمس و عید پاک

    ممنون

    http://www.facebook.com/kasokhashak?sk=wall&notif_t=wall

  17. سلام به تمام هموطنای ارمنی هرجایی که هستی…… من که خیلی ارامنه رو دوست دارم.. ممنون بخاطر وبلاگ و مطالب.. لطفا به فعالیتتون تو گذاشتن مطلب ادامه بدین تا ماهم بیشتر آشنا بشیم و استفاده کنیم

  18. ایرانیان ایرانیان ایرانیان
    ارامنه ارمنستان یک ذره برای ارامنه ایرانی ارزش قائل نیستند
    ارامنه ایرانی مسلمانان ایرانی رو دزد و بی ناموس خطاب میکنند میگی نه فقط گوگول کن جک ارمنی ببین چی میخونی
    ارامنه متنفرند از ترکها چون ترکها سالها پیش میخواستند نسل ارامنه رو از بین ببرند پس ترکهای ایرانی چی میشن
    ارامنه از اونها هم متنفرند میگی نه پس تحقیق کن
    پس چرا هی ایران ایران میکنید درحالی که درصد زیادی از ایرانیان مسلمانند و درصد زیادی ترک زبان هستند
    و شما ارامنه سایه هر دورو باتیر میزنید

    1. دوست عزیز صحبت های شما، فارغ از درست بودن و نبودن آنها، چه ربطی به نوشته من دارد؟ من اتفاقاً بخشی از داوری های شما را قبول دارم و به نوبه خودم با آنها مبارزه می کنم . امّا شما بدون این که در نوشته من چیزی باشد حاکی از دشمنی با ترکها، مسلمانان و هیچ بنی بشر دیگری، در پایان نوشته تان می نویسید “شما ارمنی ها”. یعنی برای شما فرقی نمی کند من چه می گویم. برای شما همه ارمنی ها یکی هستند. همان طور که برای خیلی از ارمنی ها همه ترکها یکی هستند. و نژادپرستی از همین جا شروع می شود. برای شما فرد وجود ندارد. همه یا ارمنی اند یا ترک اند یا فارس اند. یکدست کردن آدمها و صحبت از مجموعه آدمهایی که تک تک شان با هم فرق دارند و همه را یک کاسه کردن تاسف آور است. لطف کنید در ده ها نوشته ای که در وبسایت من می توانید بخوانید و بخصوص در نوشته هایی که درباره ارامنه هستند کلمه نشان دهید که به ترک ها یا مسلمانان توهین شده باشد.

  19. سلام ، شما در بخشی از نوشته خود یاد کردید که تزئین درخت کاج را نوشته های بعدی خود توضیح می دهید، لطفا در این کریسمس این بخش را توضیح می دهید؟

  20. سلام،
    سر صبحی، به سرم زده بود که سری از دین و ایمون هموطنای ارمنیم در بیارم که سر از اینجا در آوردم !!!
    مطالب جالبی بود شما هم خوب نوشته بودید
    در پناه خدا باشید

  21. زنده باد ارامنه (به رسم ادب اول نام آنها را میبرم) ، ترکها و فارسها و همه انسانها ، تاکید میکنم انسانهای روی زمین . اگر این پیشداوری ها را کنار بگذاریم و همه رو اول به چشم یک انسان ببینیم بسیاری از مشکلات خود به خود رفع می شود . در طول تاریخ اتفاقات زیادی افتاده و جنایات بی شماری به وقوع پیوسته ، دلیل نمیشود که من وقتی یک کسی از یک ملتی را میبینم ، بگویم اینها مثلا فلان کار را کرده اند . من به همه انسانها احترام قائلم . قبلا هم گفتم یک تبریزی هستم و ارامنه رو بخاطر فرهنگشون و آرامش ذاتی آنها دوست دارم و برای دوست ارمنی خودم آرزوی موفقیت می کنم ولی آقای صافاریان این دوست ارمنی من یه بد قولی کرده خواهشا شما یه چیزی بهش بگین . متشکرم

  22. ما مسلمانیم ولی اسمم مریم بهخاطر اون همیشه کریسمسو جشن میگیریم و درخت تزئین میکنیم وتولدم تو روز کریسمسه همیشه روی کیکم مینوسند مریم جان تولدت مبارک بعلاوه ی کریسمس مبارک من مسیحی هارو خیلی دوس دارم

  23. سلام
    بسیار ممنون از راهنمایی عالیتون (شنورهاگالووتیوون)
    من هم اعتراف میکنم، اگرچه کار داشتم ولی برگشتم و متن رو کامل خوندم
    فقط یک جا اشاره کردید، ممکن است دوست ارمنی (های) مان کاتولیک باشد، که در اینصورت همان ۲۵ دسامبر است
    آیا میتوان این موضوع را تشخیص داد، یا با خیال آسوده می توان گفت اکثر هایهای تهران غیرکاتولیک هستند و ۶ ژانویه جشن میگیرند؟

  24. سلام روبرت عزیز مرسی از سایت پر محتوات و تبریک کریستمس سال ۲۰۱۵
    اما باید خاطر نشان میکردی که بین ارامنه عده ی معدودی هم کاتولیک هستند
    ما از ارامنه کاتولیک هستبم و ۲۵ دسامبر رو جشن میگیریم
    و کاج تزئین میکنیم
    ابن رو هم آضافه کنم معمولا ارامنه دو رگه اغلب کاتولیک هستند
    به فرض مثال بنده نوعی دو رگه اتریشی -ارمنی هستم
    در نهایت
    Sirom em kez, dm hachokh

  25. درود بر شما جناب صافاریان
    یادداشت بسیار زیبا و آموزنده ای بود. آغاز سال نوی میلادی و ششم ژانویه، کریسمس ِ ارمنیان دوست‌داشتی، بر همه‌ی شما نازنینان شاد و فرخنده باد. امّید که روزی‌روزگاری ایران دوباره آنچنان زیبا شود که بسیاری از ارمنیانی که از خانه‌ی پدری‌شان، ایران، کوچیدند، دوست داشته باشند که دوباره به میهن‌شان بازگردند.
    آرزوی بهترین‌ها برای همه‌ی مردم جهان به ویژه ارمنیان که فردا روز عیدشان است 🙂

  26. زادروز تولد پیامبر صلح و آرامش و سال نو میلادی ۲۰۱۵ را به همه ایرانیان مسیحی فارغ از قومیت و شاخه های مذهبی تبریک می گویم و به تک تک آنان افتخار می کنم. ما اقلیت و اکثریت نداریم . همه ما عضو خانواده ایرانیم .

  27. سلام
    Happy new year
    کریسمس مبــــــــــــــــــــــــــــــــــارک
    تولد عیسی مسیح مبــــــــــــــــــــــــــــارک
    سال نو خوبی داشته باشین

  28. سلام من اهل اذربایجان غربی اهل شهرستان خوی هستم ما در روستای کتنلوی علیا زمینی کندیم که یک قبر ارمنی دیدم از پدر بزرگم پرسیدم ایا می دونستی گفت نه گفت در زمانهای قدیم به گفته اجدادمان این روستا ی ارامنه بوده ایا خبری دارید

  29. من عاشق کریسمسم
    با اینکه مسلمانم ولی روز کریسمس تک و تنها یه درخت کریسمس توی خونه درست کردم و چون توی خونه ما من تنها کسی هستم که اعتقاد زیادی به کریسمس داره،خودم بابانوئل شدم«کریسمس۲۰۱۵»
    درسته من عاشق مسیحی ها هستم ولی دینمو ترک نمیکنم
    توصیه میکنم شما غم کریسمسو تو دلتون نگه ندارید.خودتون اگه تنها کسی هستید که خیلی به کریسمس اعتقاد داره،وقتی کسی خونه نبود همه کارهای کریسمس رو انجام بدید تا غم اینکه چرا ما کریسمس نداریم رو دلتون نمونه
    خدایا جشن کریسمس توی همه کشورهای جهان برپا بشه«الهی آمین»

  30. اولا ارمنی ها اصلا ایرانی یا آریایی اصیل نیستن بلکه تو تاریخ تابعه حکومت پارت ها بودند ورودمهاجرت ارمنی ها از سمت کوههای قفقاز شمال غربی ب سمت ایران بوده پس نسبت دادن نسب خود به عنوان ایرانی اصیل اشتباهش و تو تاریخ مشخص کرده ک تابع حکومت ایرانیان بوده اند خود ترک ها هم اصل و نژادیان آریایی نیستن بلک گروهی از سکاهایی هستند ک از سمت شمال غربی وارد ایران شدن و ب ماساژ ها معروف هستند آریایی اصیل مادها بوده اند

  31. درود.
    متنتون عالی بود.
    حالا اگه دوست ارمنی من مثلا آشوری یا کاتولیک یا…. باشه چی؟؟؟؟؟؟؟
    از کجا بفهمم چه جوریه؟؟؟؟؟؟

  32. سلام و تبریک کریسمس ۲۰۱۶ به هموطنان ارمنی.
    جناب آقای صافاریان عزیز . شما را از مطالب نقد سینماتون می شناختم از دهه۶۰ و اکنون هم متن صمیمی و فروتنانه شما را خواندم و لذت بردم. از سالها قبل با این موضوع آشنا بودم و امروز هم دقیقا دنبال این بودم که در کریسمس امسال به دوستان و دقیقتر دانشجویان ارمنی سر کلاسم با دقت و صحت بیشتری تبریک بگم. به تنوع قومی و مذهبی در ایران عزیز می بالم و همگان را دوست دارم. موسوی ۴۳ ساله از تهران.

  33. سلام وسال نوتون مبارک .همیشه شاد باشید.یکی از بهترین آدمایی که تو زندگی ام شناختم یه ارمنی بود،دکتراستپان الکسانیان،خدا بیامرزدش،او خودش هم بین آدما مرز نمیکشید.نوشته تون زیباوهنرمندانه بود.امیدوارم باز هم بنویسید..روز وروزگار خوش

    1. ۱- تا ریخ تولد حضرت عیسی ( علی نبیّنا وعلیه ا لسلا م ) معلوم نیست .کریسمس تولد خورشید ( مهر ) ا ست که آ فتا ب ا زا ین به بعد ، روزی یک د قیقه بیشتر می شود . ا سنا د چند ین کلیسیا ی لس آ نجلس را د ا رم که ا ین نوشتۀ مرا تأ یید می کنند . ا ین بحث د را زا ست وجا ی آ ن ا ین جا نیست .
      ۲ – ا ختلاف د رتعیین روز کریسمس واول ژا نویه ، مربوط به مذ هب ا رتد کس وکا تولیک نیست بلکه مربوط ا ست به تقویم آ نها .کما ا ینکه تقویم روسیه نیز ، همین اختلا ف را دا رد : تا ریخ عهنامه ها ی گلستا ن ،وترکما ن چا ی ، همچن تا ریخ ا نقلا ب کبیر روسیه براسا س تا رخ ا رتد کس ا ست اما تا ریخ ا نقلا ب کبیر فرا نسه بز ا سا س تقویم گریگور ی ا ست وا ین د و تقویم د ه روز با هم فا صله دا رد .
      ۳- ماه ژا نویه هم که ما ه یا زد هم سا ل بود ، ما ه ا ول سا ل شدوآ خرسا ل به ما ه دسا مبر ( به معنی ۱۰ ) ختم گرد ید .
      بعد ها ( شا ید د رقرن سوم میلادی ) رهبرا ن کلیسیای کا تولیک برا ی متما یز شد ن ا زتقویم ا یرا نی ،ژ ا نویه وفوریه را ا زآخر سا ل میلا د ی بر د ا شتند ودر شروع سا ل گذ ا شتند بدو ن آ ن که کبیسه را هم ا ز ما ه آ خر فوریه بر دا رند و د ر آ خر د سا مبر قرا رد هند . این بحث هم د را ز است ود ر ا ین جا نمی گنجد .بیند یشید به معا نی ما ه ها ی سپتا مبر(۷) ، اکتبر (۸)نوا مبر (۹) ودسا مبر(۱۰) .
      ۴ – با ا عتذ ا ر ا ز این که به علت فرا رفتن سنین عمرم به ۹۸ که آ غا ز محسنات پیری ا ست ، بینا یی چشمم کم شد ه ولغزش د ست هم ما نع نوشتن یا تا یپ کرد ن ا ست ، لا جرم نوشته ا م بدون نطم منطقی ومشوش ا ست : شنید م که د ر روز ا مید وبیم / بد ا ن را به نیکا ن ببخشد کریم / تونیز ا ربدی بینسم د ر سخُن / به خُلق جها ن آ فرین کا رکن .جعفر نیا کی

  34. درود بر جناب صفاریان
    بنده از تالش بزرگ مطلبتون رو مطالعه کردم
    بسیار بسیار زیبا و دلنشین بود
    ارمنی ها در صداقت زبانزد هستن
    برعکس خیلی ها که قسم میخورن و سر حرفشون نمیمونن
    موفق باشید

  35. سلام آقای صافاریان. من هم به طور اتفاقی به نوشتهٔ شما برخوردم. خودم در محلهٔ ارامنه شرق وحیدیه بزرگ شده‌ام، و جشن گرفتن عید میلاد مسیح را شاهد بوده‌ام، امّا آنچه همیشه فکر مرا مشغول داشته اشت، این است که آیا ارامنه (یا آسوری‌ها، یا به طور کلی مسیحیان) سال نو میلادی را هم جشن می‌گیرند؟ اگر می‌گیرند، آیا به مناسبت تولد حضرت مسیح است، یا صرفاً یک تغییر سال تقویمی است؟ اگر اوّلی است، قابل فهم است، ولی اگر دوّمی است، سؤال این است که مگر در ایران زندگی نمی‌کنند که تقویمش خورشیدی است و سال نواَش اوّل فروردین؟ برای مثال، خارج از کشور هم «خارجی‌ها» به ایرانیان «عید نوروز» را تبریک می‌گویند، آن را می‌شناسند، و خود ایرانیان هم آن را جشن می‌گیرند، امّا به خاطر اینکه «عید نوروز» است، نه به خاطر اینکه تغییر سال تقویمی است. «خارجی‌ها» نمی‌دانند چه سال ایرانی تحویل می‌شود، فقط «عید نوروز» را تبریک می‌گویند.
    به هر حال، سؤال من این است که «سال نو میلادی» را مسیحیان به چه مناسبتی جشن می‌گیرند؟ تولد حضرت عیسی مسیح، یا تحویل سال ۲۰۱۷؟
    کامران باشید.

    1. حقیقتش اطلاعات من در این زمینه‌های همین‌هاست که در نوشته آمده است. در این زمینه‌ها تخصصی ندارم. قصد این نوشته هم بیشتر این است که بگویم ما چقدر از واقعیت‌های درون جوامع اقلیت بی‌اطلاعیم و مقصود طرخ یک مساله اجتماعی امروزی بوده است تا تحقیق تاریخی در مورد اعیاد.

  36. سلام کریسمس مبارک من یه سوال داشتم ما یک همسایه ارمنی داریم قرار برای تبریک کریسمس بریم خونشون من یک حلقه کریسمس درست کردم می خواستم برای آنها ببرم فقط نمی دونم از این هدیه خونشون میاد یا نه لطفا راهنماییم کنید ممنون

  37. جناب رابرت درود من با اینکه رفیق ارمنی ندارم ولی با چند ارامنه ارمنستان در یک سفر کاری در جلفا آشنا شدم و به ارامنه خیلی محبت دارم خیلی انسانهای صاف و پاکدلی هستن همه توضیحات شما در مورد تاریخ تبریک رو هم خوندم ولی یه چیزی این وسط سوال شد برام که مثلا خلیفه گری ارامنه آذربایجان در تبریز رو دیدم چون اسم خلیفه هست پس نمیشه بگیم مذهب قوم ارامنه شاخه ای از ارتدوکس یا ارتدوکس هست اسم مذهبتون رو میگید

  38. سلام – من یک دوست ارمنی دارم که ۳۸ سال هست با هم دوست هستیم ولی هیجوقت از او بدی ندیدم چه زمانی که در دانشگاه هم کلاس و در خوابگاه هم اتاق بودیم و چه زمانی که جنگ شد و بعد دوباره بر حسب تصادف ، تو شیراز همدیگر را دیدیم بعد با هم همکار شدیم دوباره از هم جدا شدیم ایشان رفتند شهر دیگر ولی هنوز که هنوز ه با اینکه از هم دور هستیم اما مثل دوتا خواهر از حال هم باخبریم هیجوقت دوست به این خوبی نداشتم آقای روبرت صفاریان ممنون از مطالب خوب و آموزنده اتان در ضمن سال نو را پیشاپیش به شما و کلیه هموطنان و دوستان ارامنه تبریک میگویم .

  39. خانه ما در خیابان شهناز تبریز هست که با ارامنه ،می شه گفت همسایه ایم.از جلوی کلیساهاشون که می گذزم،فکر می کنم چرا از هم بقولی اینقدر نزدیک و اینقدر دوریم.

  40. سلام و صد سلام. بنده از دوران دبیرستان تا کنون دوستان ارمنی عزیزی داشته و دارم که وظیفه میدانم در اعیادشان عرض ادب کنم. از همین رو از گوگل مدد گرفتم و به سایت شما رسیدم. از توضیحات دقیقتان ممنونم. اما دوست داشتم بدانم که باید چگونه تبریک بگویم. برای کریسمس عکسها و مطالب بسیار میتوان یافت، ولی در مورد عزیزان ارمنی نمیدانم که چه باید بگویم. بگویم تولد حضرت مسیح مبارک باد؟ بگویم سال نو مبارک؟ نمیدانم چه پیام یا پیامهائی صحیح است. ممنون میشوم اگر راهنمائیم کنید.

    ضمناً چنانچه اعیاد بزرگ دیگری دارند ممنون میشوم اگر بفرمائید تا بدانم.

    شاد و سلامت باشید.

    جنگ هفتادو دو ملت همه را عذر بنه،
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.

    با احترام – بیژن نکیسا

    1. حقیقتاً من در این زمینه‌هایی که از من راهنمایی خواسته‌اید تخصصی ندارم. گمانم همان سال نو مبارک یا کریسمس مبارک کافی باشد. اصل حسن نیت شماست. در ضمن کمی هم پشیمان شدم از نوشتن این مطلب چون خودم در واقع اهمیتی زیادی نمی‌دهم کی بهم تبریک بگویند. هدفم بیشتر این بود که بگویم ما از یگدیگر خیلی بی‌خبریم. باقی‌اش امور کارشناسی تاریخ ادیان است که گفتم تخصص من نیست. بیش از همه با قسمت آخر نوشته شما موافقم که به جنگ هفتاد و دو ملت اشاره می‌کند. زنده باشید

  41. درود
    من امروز برای دومین بار از کلیسای وانک در اصفهان بازدید کردم واز مسول موزه ۲۰٫۳۰تا سوال درباره حصرت مسیح و دین مسیحیت و ارامنه سوال پرسیدم که همه سوالهامو با خوش رویی جواب دادن.مطلب های شما هم جالب و خواندنی بود و چند تا از سوالهای دیگه جوابش رو گرفتم

  42. ممنون از راهنمایی و توضیحاتتون. منم پیشاپیش کریسمس را به هموطنای خوب ارمنیم تبریک میگم
    چقدر خوبه که هموطنای خوب و مهربونی مثل ارمنی ها ، علی رغم سختی بسیاری که میکشن ، ما داریم
    متسفانه جمعیت خیلی خیلی کمی از عزیزان ارمنی توی اهواز مونده
    امیدوارم همیشه سلامت و شاد باشن. ارزوی موفقیت

  43. خدمت شما عرض کنم که فقط ارامنه نیستند که ۶ ژانویه را به عنوانِ کریسمس می گیرند بلکه کشورِ روسیه به عنوانِ بزرگترین کشورِ ارتدوکس هم دقیقا ۶ ژانویه رو به عنوان کریسمس قبول دارند و جشن میگیرند.

  44. با سلام و تقدیم احترام
    با تاخیر، میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نو میلادی را خدمت شما جناب صافاریان گرانقدر و سایرین عزیزان مسیحی مذهب تبریک عرض میکنم. ان شاءالله که تنتون سالم، دلتون شاد و خوش، و زندگیتون پر از موفقیت باشه…

  45. همه چیز ارمنی ها برعکس و کج است حتی دم آنها! همیشه سعی دارند که خودشان را منحصر به فرد نشان دهند ! جعل لقب اولین مسیحی شدن ها که به آشوری ها تعلق دارد را از آن خود می دانند , این در حالی است که ۳۰۰ سال بعد از میلاد مسیح آنهم توسط یک ایرانی به نام یعقوب که بعنوان مبلغ به ارمنستان رفته بود , مسیحی شدند ! ۀآبگار اوکما شاه سلاطین عثرونه را که شاه آشوری بود را نیز ارمنی می دانند ! در جمع ایرانی ها می گویند ما آریایی هستیم و زبان ما جزو زبان های هند و اروپایی است ولی در میان سایر ملل می گویند که ما فرزندان نوح هستیم و بنابراین قدیمی ترین قوم روی جهان هستیم ! خلاصه آدم های جالبی هستند چون به عوض تولد مسیح , دو هفته بعدش یعنی بعد از سال نو , تازه عید تعمیدش را بعنوان عید جشن می گیرند !

  46. بسیار متن جالبی بود،من یک راهنمایی از شما میخواستم من از پدر بزرگم شنیده بودم ما از ارامنه مسیحی بودیم که به اجبار در دوره شاه عباس مسلمان شدند،ولی الان شجره نامه ایی در دسترس نیست،ایا راهی هست که این موضوع برای من روشن بشه،ممنون میشم به من ایمیل بزنید

  47. سلام دوست عزیز

    من چند سال پیش مطلبی توی وبلاگم درباره معرفی رادیو آشوری ارومیه داشتم:
    http://ostaniha.com/post/349

    بعدا یکی از دوستان با عنوان یکی از کارکنان رادیو آشوری کامنتی به زبان آشوری گذاشتند، ولی متاسفانه ترجمه اش را ننوشته بودند و من هم نتونستم به هیچ عنوان ترجمه اش رو پیدا کنم و اصلا بفهمم این نوشته ها واقعی است یا یک شوخی بوده! شما می تونید کمکم کنید؟ البته نمی دونم نوشتار ارمنی با آشوری ارتباطی با هم دارند یا خیر. ممنون میشم پاسخ بفرمائید.

    ܝܘܡܐ ܕ ܝܠܝܖܘܬܐ ܕ ܡܪܬ ܡܪܝܡ ܐܬܘܪܝܐ ܒ ܐܬܪܐ ܕ ܐܝܪܢ

    ܝܘܡܐ ܕ ܝܠܝܖܘܬܐ ܕ ܡܪܬ ܡܪܝܡ ܐܬܘܪܝܐ ܒ ܐܬܪܐ ܕ ܐܝܪܢ

    ܟܠ ܫܢܬܐ ܝܪܚܐ ܕ ܝܐܪ ܒ ܝܘܡܐ ܕ ܝܠܝܖܘܬܐ ܕ ܡܪܬ ܡܪܝܡ ܐܬܘܪܝܐ ܒ ܐܬܪܐ ܕ ܐܝܪܢ ܟܐ ܟܐ ܢܛܪܝ ܠ ܝܘܡܐ ܕ ܝܡܐ ܒܐܗܐ ܫܢܬܐ ܤܐ ܒ ܗܝܪܬܐ ܕ ܡܘܬܒܐ ܕ ܐܬܘܪܝܐ ܥܡ ܣܝܥܬܐ ܕ ܡܪܬܐ ܐܗܐ ܝܘܡܐ ܦܫܠܗ ܖܒܝܩܐ ܒ ܐܘܢܐ ܕ ܡܘܬܒܐ ܫܪܟܬܐ ܕ ܛܝܘܦܐ ܦܪܝܫܐ ܡܢ ܢܩܒܐ ܐܬܘܪܝܐ ܡܢ ܬܓܡܐ ܦܪܝܫܐ ܘ ܡܢ ܣܝܥܬܐ ܕ ܡܪܬܐ ܕ ܥܕܬܐ ܕ ܐܘܪܡܝ ܒ ܐܗܐ ܚܘܪܙܐ ܡܬ-ܚܙܝܢܬܐ ܝܘܐ.

    1. دوست عزیز کمکی از دست من برنمی‌آید چون دو زبان آشوری و ارمنی ارتباطی به هم ندارند.

  48. سلام
    مطلب بسیار خواندنی و جالبی بود.
    اغلب مردم ایران، فکر میکنن ارمنی و آسوری، نوعی دین و مذهبه!
    چند تا سوال داشتم از خدمتتون:
    ارامنه و آسوری های ایران، عموما از کدوم شاخه مسیحیت هستن؟ کاتولیک، اردتدکس یا پروتستان؟
    و اینکه آیا در ارمنستان ما مسلمان هم داریم؟ یعنی ارمنی مسلمان در ارمنستان یا در ایران داریم؟

    1. ارامنه ایران به فرقه‌ای از مسیحیت گرایش دارند که مخصوص خودشان هست و «گریگوری» خوانده می‌شود و به ارتدکس نزدیک‌تر است. آشوری‌ها عمدتاً پیرو کیش کاتولیک هستند. نه، ارمنی مسلمان در ارمنستان نداریم.

  49. سلام عزیزم ۲تا کریسمس بهت تبریک میگم. چون اعتقاد دارم دین و مذهب ابزار و واسطه ای برای نزدیک شدن بهتر مردم به همدیگر. متاسفانه شده ابزاری برای جنگ و جدل. خدای بزرگ خدای همه بشر. فرستادگان هم از جانب اوست. پس شخص فرق نمیکنه نکته مهم عمل به دستورات خدا و دوستی بین ما انسانهاست. خوشحال شدم از مطلبتووون.
    روزی که گناه در آن نباشد عید است. کلام امیر

  50. درود سپاس گزار بابت این مطالب بسیار شیرین و جالب-اگر یک پیج اینستاگرام داشته باشید کلی عالی میشه و افراد بیشتری میتونن آشنا بشن حتما این کارو بکنید الان دیگه همه یا توی اینستاگرام هستن یا تلگرام-بازم ممنون

  51. ممنون از مطلب خوبتون
    من هم یک دوست ارمنی دارم که چندین سال هست با هم دوستیم و مهربونترین فردی هست که در زندگیم دیدم .کریسمس مبارک

  52. من بیست سال پیش که سوریه بودم با دوستان ارمنی سوری آنجا شدم. البته همه مسیحیان سوریه ارمنی نبودند . آنها پیرو کلیسای دیگری بودند هرچند بنا گفته هایشان خودشان از تبار ارمنی های ترکیه بودند .آنجا در کلیسا شنیدم که ارمنی ها ششم ژانویه را برای تولد یسوع جشن می گیرند .

  53. باسلام متن زیبایی بود پیشاپیش سال نو را به شما و همه هموطنان مسیحی با هرگرایشی تبریک می گم

  54. درود بر شما
    قلم بسیار شیوایی دارید‌. واقعاً لذت بردم. کاش جناب رییسی هم قبل از اینکه ۲۵ دسامبر برای تبریک کریسمس به منزل یکی از شهدای ارمنی می رفتند، متن شمارا خوانده بودند:)

  55. واقعا کاش اینترنت توی دهه نود گیر می‌کرد و پیشرفته تر، جوری که امروز می‌شناسیمش نمی‌شد. چقدر دوست داشتنی و قشنگ تر بود فضای وب وقتی ساده تر بود!
    کامنت‌ها رو که آدم می‌بینه لذت می‌بره. بعضیاشون از سال‌ها پیشن، بعضیا جدیدن، کلی خاطره پشت خیلیاشون خوابیده که کمتر توی فضاهای جدید شاهدش هستیم(بگذریم که چقدر ناراحت کننده ست که با آی‌پی ایران و بدون آنتی‌فیلتر، سایت ده دقیقه طول می کشه لود بشه در صورتیکه با آنتی فیلتر در کسری از ثانیه…)
    آه کلا داشت یادم می‌رفت. من پست شمارو از کانال دکتر احسان رضایی پیدا کردم که چقدر هوشمندانه و خوب، انتهاش رو ننوشته بودن و ارجاع داده بودن به اینجا تا بیایم توی سایت شما مهمونی 🥰
    یه آرزو مونده تو دلم که هیچوقت انگار قرار نیست برآورده شه. اینجا می‌نویسم، شاید چندسال بعد برگردم و بخونمش و بگم یادش بخیر… چقدر آرزو داشتم یه دوست ارمنی داشته باشم!
    کاش این آرزو خاطره بشه… با این وضعیت درونگرایی من که احتمالش خیلی پایینه… حتی با اینکه سالیان سال دوتا خیابون بالاتر از کلیسای گریگور مقدس درس خوندم و نزدیک منطقه ارمنی نشین زندگی کردم… شاید علت این همه شوق و اشتیاقم به داشتن یک دوست هم همین بوده که همیشه بین اون ها زندگی کردم ولی… تف به این احساسات لعنتی… بغض گلومو گرفت…
    فضا رو بیشتر از این تلخ نکنم. پیشاپیش کریسمستون مبارک♥️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *