تکه فیلم‌های موبایلی و فیلم مستند

فیلم‌هایی که توسط تلفن‌های موبایل گرفته می‌شوند روزبه‌روز اهمیت بیشتری در برنامه‌های خبری تلویزیون‌ها، شبکه‌های مشارکت ویدئو مانند یوتیوب کسب می‌کنند و حتی در بخش‌هایی از فیلم‌های مستند به عنوان سند به کار گرفته می‌شوند.

ارزش اصلی این فیلم‌ها در موضوع آن‌هاست. موضوع معمولاً رویدادی است که به دلیل شرایط خطرناک و استثنایی توسط دوربین دیگری ضبط نشده است و این فیلم‌ها منابع تصویر کمیاب یا منحصربه‌فرد از آن رویداد هستند. کیفیت تصویر و صدای این فیلم‌ها بلااستثنا بسیار پایین است، امّا به لحاظ بهتر و روشن‌تر و از نزدیک‌تر نشان دادن موضوع مورد نظر با هم تفاوت دارند. تکه‌ فیلم‌هایی که در آن‌ها لحظه‌ای استثنایی و به لحاظ خبری مهم خوب دیده می‌شود، ارزش بیشتری دارند.

تصویر قذافی پیش از مرگ از مشهورترین تصاویر رسانه ای که با موبایل گرفته شده است

این بدان معناست که کیفیاتی مانند وضوح تصویر و صدا و کادربندی و میزانسن و زاویه دوربین به عنوان ملاک‌های داوری زیبایی‌شناختی در تعیین ارزش این تکه فیلم‌ها کاربردی ندارند. و این برهانی است علیه نگاه زیبایی‌شناسانه ناب به تصویر مستند که مایل است فیلم مستند را هم مانند فیلم داستانی نقد کند.

در این فیلم‌ها معمولاً حس اضطراب و اضطرار وجود دارد. قاب‌ها تصادفی‌اند، اشیاء و آدم‌هایی که وارد کادر می‌شوند نیز همین طور. صدا در این تکه فیلم‌های اهمیت زیادی دارد. صدا برای اینکه شنیده شود لازم نیست در کادر باشد، بنابراین گاهی از صدای محیط چیز بیشتری در آن‌ها ضبط می‌شود تا از وجه بصری رویداد. صدای شخصی که تصویر می‌گیرد و حرف‌های آدم‌های دوروبر او که غالباً در کادر نیستند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند و چه بسا به حس ترس و اضطراب موقعیت می‌افزاید.

همان طور که زمانی بازسازی خصوصیات تصویری دوربین ویدئویی خانگی در فیلم‌های داستانی رایج شد، این روزها شاهد تقلید از خصوصیات دیداری و شنیداری فیلم‌های موبایلی در فیلم‌های سینمایی هستیم. در اینجا کیفیت بد تصویر و صدا که در نمونه‌های اصلی ناشی از دشواری شرایط است، تعمداً بازسازی می‌شود تا فضای حسی مشابهی را به بیننده آشنا به آن نمونه‌ها القا کند.

این فیلم‌های گاهی سندیت نیرومندی دارند. مثلاً برخی فیلم‌های موبایلی انفجار برج‌های دوقلو در نیویورک. امّا در بسیاری از موارد زیاد معلوم نیست در آن‌ها چه می‌گذرد و زمان و مکان آن‌ها نامعلوم است. در این موارد، نشان دادن این تکه فیلم‌ها در برنامه‌های خبری تلویزیون‌ها صرفاً جنبه فضاسازی دارد.

ورود تصویرهای موبایل به حوزه فیلمسازی مستند و خبری مسائل خاص خودش را دارد که چند نکته بالا صرفاً اشاره گذرایی به آن‌ها بود. از این امکان تازه هم مانند هر امکان دیگری می‌توان استفاده خلاقه کرد یا استفاده پیش‌پاافتاده. این دیگر بستگی دارد به فیلمساز.

2 thoughts on “تکه فیلم‌های موبایلی و فیلم مستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *