سایت “پیک مستند” دیگر آپلود نمی‌شود

سایت “پیک مستند” (سایت تخصصی سینمای مستند) از امروز رسماً تعطیل می‌شود، اگرچه مدّت‌هاست که چندان فعّال نیست. “پیک مستند”در بهمن سال ۱۳۸۵ کار خود را شروع و با فرازوفرودهایی نزدیک شش سال عمر کرد.

کار غیرانتفاعی ــ که راه‌اندازی و فعالیت “پیک مستند” مسلماً چنین کاری بود ــ باید از شور و شوق و مشارکت علاقه‌مندانش نیرو بگیرد. و حقیقت اینکه مدّت‌ها بود در “پیک مستند” از مشارکت مشتاقانه مستنددوستان و نویسندگان این زمینه خبر زیادی نبود. این امر دلایل زیادی دارد و تقصیرِ این یا آن فرد نیست، بلکه بازتابی است از ظرفیت سینمای مستند ما و توان اندک آن که معلول ضعف‌های درونی و فشارهای بیرونی است. برخی از نویسندگانی که در حوزه سینمای مستند قلم می‌زنند در سایت‌های دیگر سینمای مستند بیشتر می‌نویسند، امّا می‌دانم همه این سایت‌ها، کم یا بیش، با مشگل کمبود نویسنده روبه‌رو هستند. امّا آن‌ها احتمالاً انگیزه‌شان قوی‌تر و مقاومت‌شان بیشتر از من است. به هر رو من معتقدم برای سایت‌هایی مانند “پیک مستند” که به انگیزه پول در آوردن راه نمی‌افتند، نمی‌توان انتظار داشت گردانندگان سایت بیش از اندازه معینی پی‌گیری کنند که مستندسازان و مستنددوستان بنویسند. پی‌گیری وقتی از اندازه معینی بیشتر شود معنایش این است که اشتیاق داوطلبانه‌ای وجود ندارد و چه کاری است که با اصرار آدم‌ها را به نوشتن درباره موضوعاتی که علاقه‌ای به آن ندارند (هرچند می‌گویند دارند، امّا از عمل‌شان آشکار است که ندارند) واداشت.

از یک منظر دیگر، گمانم سه سایت برای محفل کم‌شمار مستندسازان زیاد باشد. همان دو تا کافی‌ست. من هم از این به بعد در سایت شخصی خودم و دو سایت دیگر حوزه سینمای مستند ــ “ومستند” و “رای‌بن مستند” ــ خواهم نوشت.

سایت “پیک مستند” به همین شکل کنونی تا اطلاع ثانوی آنلاین باقی خواهد ماند. گنجینه‌ای از مطالب ارزشمند در “پیک مستند” peykemostanad.com گرد آمده است که از طریق سرچ قابل دسترسی است و شاید به کار علاقه‌مندان و محققان این حوزه بیاید.

من به نوشتن درباره سینمای مستند و فیلم‌های مستند ادامه خواهم داد و هر جا بنویسم نسخه‌ای از آن را هم در صفحه مستند سایتم robertsafarian.com  خواهم گذاشت.

Be the first to reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *