فیلمی از حمید نعمت‌الله با شرکت مسعود بهاری

 می‌دانیم که حمید نعمت‌الله فیلم بوتیک را به مسعود بهاری تقدیم کرده است. گفته می‌شود که خانه مجردی فیلم نیز شبیه خانه‌ای است که حمید نعمت‌الله و مسعود بهاری مدّتی با هم و با دوستان دیگرشان در آن زندگی کرده‌اند و یکی از شخصیت‌های فیلم حتی از نظر ظاهری شباهتی به مسعود بهاری دارد. مسعود مهرابی در مصاحبه‌ای که در زمان نمایش فیلم با نعمت‌الله کرده و در شماره  ۳۱۴ ماهنامه فیلم (ویژه نوروز ۱۳۸۳) چاپ شده است، این سوال را با فیلمساز در میان گذاشته است. پاسخ حمید نعمت‌الله خواندنی است:

پرسش‌: بوتیک را به یک سینمایی‌نویس و منتقد تقدیم کرده‌ای: مسعود بهاری.

پاسخ: مسعود بهاری یک بار یکی از آن کتاب‌های سری درباره فیلمسازان، گدار، فلینی و هاوکس‌اش را ــ به من یادگاری داد و گوشه‌اش نوشت: به امید روزی که حمید نعمت‌الله فیلم بسازد… این جمله او پرسروصداترین سخنی بود که در میان همه سکوت و خویشتنداری‌هایش رنگی از عاطفه و لطف داشت. این هم به خاطر آن بود که مثلاً در من استعدادی دیده بود. یک شب که خانه‌شان بودم و دوربین وی‌اچ‌اس بزرگی دنبالم بود گفت: اگر عرضه داری الان با همین یک فیلم بساز… من هم همان شب با شرکت مسعود بهاری و با استفاده از فیلم مرد سوم که از تلویزیون پخش می‌شد فیلمی دوسه دقیقه‌ای با مونتاژ سر صحنه ساختم… مشارکت در ساخت آن فیلم و آن همه استقبال و حتی بازی مسعود بهاری… که آن‌قدر جدی بود که من و هیچ کس دیگری هیچ‌وقت جرأت پرسش و گفت‌وگو با او درباره چیزی جز سینما را نداشتیم… مثلاً حرف‌هایی درباره زندگی و گذشته و عواطف شخصی‌اش… کُرنش و نرمش او در برابر سینما بی‌اندازه بود و اصرار داشت که به ما بقبولاند او به چیزی جز سینما فکر نمی‌کند اما این‌طور نبود… او در سن چهل‌وچند سالگی در اتاق کوچکی در جنوب شهر تهران درباره سینما می‌نوشت و رنج بی‌حد و شخصی‌اش را در پس عشق افراطی‌اش به سینما پنهان می‌کرد… رنجی که در انتها بر عشقش به سینما غلبه پیدا کرد… برای فیلم ساختن انگیزه‌های گوناگونی داشته‌ام اما یکی از آن انگیزه‌ها را از دست داده‌ام؛ این‌که مسعود بهاری فیلم ساخته‌شده‌ام را تماشا کند…

نمی‌دانم آیا فیلم کوتاهی که حمید نعمت‌الله صحبتش را می‌کند وجود دارد یا نه. اگر وجود داشته باشد تماشایش برای دوستان و خانواده مسعود باید بی‌اندازه جالب باشد.

Be the first to reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *